Longrevalidatie

Longrevalidatie is een behandeling die gericht is op het verminderen van de nadelige gevolgen van een longziekte. Door het gericht toepassen van verschillende therapeutische elementen kan een aanmerkelijke verbetering van kwaliteit van leven optreden.

Longrevalidatie is bedoeld voor patiënten met

• Astma
  • Copd
  • Inspanningsastma
  • Chronische bronchitis
  • Emfyseem

Meestal wordt u door de longarts of huisarts doorverwezen naar een fysiotherapeut. U kunt ook zelf actie ondernemen om uw longcapaciteit te vergroten. Na een fysiotherapeutisch onderzoek wordt u voor het meest geschikte trainingsprogramma bepaald. Het doel van deze revalidatie is het onderhouden en/of vergroten van het inspanningsvermogen. Hierdoor kunnen activiteiten in het dagelijks leven optimaal gedaan worden, hetgeen voorkomt dat men in een sociaal isolement dreigt te komen.

Hartrevalidatie

Na een hartinfarct, hartoperatie of bij een hartaandoening als hartfalen, kunt u zich afvragen wat u nog kan en wat u moet laten. Hartrevalidatie bevordert uw herstel en conditie, geeft antwoord op praktische vragen en helpt u daarmee de draad van het leven weer op te pakken.

Doel van het programma bij hartrevalidatie

• Het verbeteren van de belastbaarheid, zowel fysiek als mentaal
  • Het leren kennen van uw lichamelijke grenzen bij inspanning
  • Het verminderen van angst